Przejdź do treści Przejdź do stopki

Proces walidacji nabycia kompetencji - Informacja dla dostawców usług

Opublikowano:

Kluczowe kwestie związane z procesem walidacji nabycia kompetencji w ramach Podmiotowych Systemów
Finansowania.

1. Podmiot świadczący usługę rozwojową, w Karcie Usługi (publikowanej w Bazie Usług Rozwojowych), w kontekście walidacji, definiuje:

  • efekty uczenia się oraz kryteria ich weryfikacji, oraz
  • metody walidacji.

Wymaganie to ma umożliwić potencjalnym uczestnikom zapoznanie się z korzyściami wynikającymi z udziału w usłudze (efektami uczenia się) oraz z metodami weryfikacji efektów uczenia się.

Należy podkreślić, że walidacja jest integralną częścią usługi rozwojowej, ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu konsekwencjami - jej czas powinien być uwzględniony w czas trwania usługi, a koszt powinien być uwzględniony
w koszcie usługi.

Walidacja, tak samo jak realizacja innych elementów usługi rozwojowej, może przyjmować różnorakie formy - w zależności od potrzeb uczestników lub uczestniczek, zakresu wsparcia, a także zaplanowanych efektów uczenia się i metod ich oceny. Dlatego też, na poziomie krajowym określone zostały podstawowe zasady tego procesu (zdefiniowane w załączniku nr 2 do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027), pozostawiając podmiotom świadczącym usługi rozwojowe elastyczność w jego kształtowaniu.

 

2. Operator ocenia, czy walidacja została zaplanowana prawidłowo, opierając się wyłącznie na zapisach w Karcie Usługi (podobnie jak w przypadku oceny pozostałych elementów usługi rozwojowej). Opis walidacji powinien jednoznacznie rozstrzygać o metodach walidacji, czasie jej przeprowadzenia i osobie lub osobach odpowiedzialnych za jej realizację.

 

3. Termin przeprowadzenia walidacji powinien być adekwatny do zaplanowanych metod oceny efektów uczenia się. Co do zasady, weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia się powinna się odbywać po zakończeniu komponentu edukacyjnego usługi. Niemniej jednak, jeżeli metoda walidacji tego wymaga, kompletowanie dokumentacji służącej weryfikacji (np.
przygotowane prace graficzne, efekty wykonanych ćwiczeń praktycznych) może następować także w trakcie komponentu edukacyjnego. Jeżeli usługa jest długoterminowa i podzielona na etapy, weryfikacja efektów uczenia się może być przeprowadzona na koniec każdego z etapów. Należy jednak pamiętać, że musi to jasno wynikać z Karty Usługi. Jednocześnie, jak wspomniano powyżej, walidacja jest integralną częścią usługi rozwojowej. Dlatego też dopiero po jej przeprowadzeniu (bez względu na wynik) można uznać usługę za zakończoną.

 

4. Dokumentami potwierdzającymi nabycie kompetencji są: zaświadczenie wydawane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie rejestru podmiotów świadczących usługi rozwojowe oraz Karta Usługi, której zaświadczenie dotyczy.

Zaświadczenie zawiera wykaz zadeklarowanych w Karcie Usługi efektów uczenia się, których osiągnięcie zostało zweryfikowane i potwierdzone przez podmiot świadczący usługę rozwojową. Natomiast, Karta Usługi:

  • zawiera opis wszystkich efektów uczenia się,
  • przedstawia przebieg procesu walidacji w zakresie zidentyfikowanych efektów uczenia się i kryteriów ich weryfikacji oraz
  • potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji.

Zaświadczenie wydawane jest przez podmiot świadczący usługę rozwojową, a Karta Usługi jest dostępna w BUR.

 

5. Rozdzielność szkolenia od walidacji oznacza co najmniej rozdzielność osobową. Osoby, które prowadziły szkolenie, nie mogą dokonywać walidacji efektów uczenia się uczestników usługi (w praktyce chodzi o to, aby zapewnić, że osoba, która szkoliła, nie dokonuje oceny efektów własnej pracy). Nie należy więc mylić procesu tworzenia i kompletowania dokumentacji służącej walidacji osiągniętych efektów uczenia się z etapem ich oceny (walidacją osiągnięcia efektów uczenia się). Tworzenie i kompletowanie dokumentacji oznacza całość działań służących uzyskaniu danych (dowodów) używanych do oceny i potwierdzenia osiągnięcia efektów uczenia się zgodnie z przyjętymi kryteriami ich weryfikacji. Trener lub trenerka może zaprojektować i opracować opis efektów uczenia się, kryteria weryfikacji oraz metody ich oceny, które będą zawarte w Karcie Usługi. Może również przygotować całą walidację, np. zestawy pytań testowych, jeżeli walidacja uwzględnia test. Może rozdać testy uczestnikom lub włączyć test, jeżeli jest on w formie elektronicznej. Może także zebrać przygotowane przez uczestników prace. Nie może jednak ingerować w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani ingerować w jakiejkolwiek formie w proces jego wypełniania.

Z kolei osoba walidująca może być włączona w przygotowanie procesu walidacji, ale może też zostać zaangażowana dopiero na ostatnim etapie – oceny i weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się. Nie musi zatem bezpośrednio prowadzić działań związanych z tworzeniem i kompletowaniem dokumentacji walidacyjnej. W przypadku, gdy ocena efektów uczenia się prowadzona jest za pośrednictwem testu dostępnego online, a wynik jest generowany automatycznie, bez udziału człowieka (odnosi się to także do usług rozwojowych realizowanych w formie zdalnej), należy uznać, że zachowano warunek rozdzielności procesów szkolenia i walidacji.

 

6. Osoba walidująca powinna posiadać kompetencje, o których mowa w § 6 rozporządzenia w sprawie rejestru podmiotów świadczących usługi rozwojowe z dnia 28 lipca 2023 r. 

 

PARP uruchomiła pigułki wiedzy dotyczące procesu walidacji, dostępne przez portal BUR LINK